TEXT

kehidupan itu mmpunyai pelbagai.... walaubagaimana sekali pun perjalanannya... tp itulah kehidupan yg kita harus lalui...drama sebuah kehidupan....

...pEnGiKuT seTia Ku....LoVe u aLL...

...CeRiTa PeRtAmA...


solat......susah ker?????

satu perkara yg mudah n ringan
tp
berat n susah utk dilaksanakan oleh kebanyakan org
mereka hnya memandang ringan akan solat....
menganggap ia sbgai satu perkara yg xpenting...
tp
tau ker kita solat tue tiang agama....
ramai yg mengaku mereka islam tp bila bab solat semua hampeh....
aku bkn nak ckp kat spe2 tp skadar nak igtkan dri aku jer.....
solat dan agama ibarat rumah dan tiang....
bagaimn sebuah rumah itu tanpa tiang????
pasti roboh bukan atau senget...
cam tue gak la ngan agama....
bagaimn islam itu nak teguh mcm mn iman tue nak kukuh klau tiangnya kita xpasakkan????

semenjak aku keje kat kdai mkn nie mcm2 sikap manusia yg aku jmper....
aku dpt melihat n menilai sikap org lalu aku jdkan contoh bg yg postf
n sebaliknya....
aku berfikir dr aper yg aku lihat.....

satu hari....mase tue ari jumaat...
der sorang lelaki cina dtg mkn n dier ckp sal solat....
terkelu aku....
terkedu aku bila dier mempersoalkan solat 5 waktu....
dia menganggap itu membebankan...
dier der gak ckp kat aku kwn2 dier yg beragama islam xsolat pun....
dia berkata seolah2 memperlekehkan agama anutan ku.....
agama yg mnjadi pegangan ku....
malunya aku krna sgelintir sikap mereka islam dipermaenkan
kedai kau dkat dgn masjid n boleh dengar kalau azan...
tp semua wat xtau...hri laen aku xhairan sbb aku just anggp mereka solat kat rumah or tmpat keje...
tp bila ari jumaat mereka duk lg kat kedai smbil mkn2 n nyembang aku agak malu....
malu dgn dri merka yg mngaku islam....
siapalah aku...
hnya insan biasa yg xmgharapkan aper2...
ckplah aku mndpt aper yg aku perlu....

1 comment:

anahraf said...

so jadikan semua tu teladan...semua tu pada diri sndri..