TEXT

kehidupan itu mmpunyai pelbagai.... walaubagaimana sekali pun perjalanannya... tp itulah kehidupan yg kita harus lalui...drama sebuah kehidupan....

...pEnGiKuT seTia Ku....LoVe u aLL...

NAFSU atau ILMU

tgk tajuk??????
konon2 cam gempak jer kan.....
erm tp ku just nak share something
kejadian nie berlaku dalam 2 ari lepas
just ku baru jumpa mase tuk menulis disini....


ceritenya.......
mase kat fakulti...
time ngah sarapan sambil menunggu kelas
kami duk la nyembang2 then tersentuh la isu aril peterpan
sal isu vdeo dier tue la (korang tau kan????)
saper yg tak tau tue jelas la diorg xbaca paper....
hehehehehe
ok la....
cakap punya cakap then der la sorang mamat nie
dier cam menegaskan dgn penuh semangatnya bahawa vdeo itu adalah real....
so ku just tanya la....
"oooo mana hang tau????jelas la hang tgk kan?????"
dier pun jawab la
"mmg ku tgk pun...and mmg real dier"
ku pun tanyer la
"aperla faedah hang dpt tgk citer gitue"
dier jwb lg
"weh ku tgk jer lgpun hang xtau tue semua ilmu"
ku panas dah....ku pun tanyer lg
"ilmu aper?????dah terang tgk kemaluan org tue dosa"
dier ttp jwb
"ah ilmu la...tue semua ilmu lgpun bukan kita buat pun"

then ttba sorang lg menyampuk

"ala susah r lau der ustazah kat sini"

ku pun cam malas jer nak gaduh ku diam jer la....
sbb aku aser cam bodoh jer ku nak bising sal bnda cam nie.....
masing2 der pandangan so ku tak kata pandangan dia tue salah
just bila melibatkan hukum
kita jgn r ckap benda yang kita xtau
sbb tue semua akan nampak yang kita nie bodoh

so
dr ku gaduh n jd bodoh better la ku diam...

tp bila pk2 balik...
secara logik apa ilmu yang dia dpt????
boleh saper2 bgtau aku????
melihat sesuatu berkaitan sex
ilmu apa?????
ilmu tntang sex????
utk apa????
u r just student n not mrried yet....
so 4 what????
tue jer persoalan aku...
or alasan hang sbb hang kena blajar anatomi so
secara amnya hang leh tgk bnda2 alah tue semua....

yg paling aku xtahan bila ayat last dier
"semua bnda nie kita kena pk positif..masa tgk tue pk positif...tgk untuk ilmu so positif r...."

positif apakebendanya...
ok lau dier nak pk positif sngt...
terus kan
lau nanti anak dier mencuri pk la positif
mungkin anak dier mencuri sbb nak test skill
or bila anak dier jd mat rempit nanti teruskan pk positif
mungkin anak dier nk jd superhero....

aku xsalahkan dier xsalahkan pandangan dier
tp pd aku nak positif ada tempatnya
bukan sampai perlu kita membelakangkan agama
xperlu kita banggakan sains tp hukum kita tinggal...

so fikir lah...

itu adalah ILMU atau NAFSU semata.....

7 comments:

cryclown said...

btul2..cmne kita pk, itu y kita dapat..
so, pk mne y terbaik...

nyOng.is.me said...

hurmmm... maner la member dpat video tu yek. pntas dan efisyen...
hehe...
utk jawapn bagi persoalan awak tu saya hnya boleh kata, terpulang pada individu tu nak menilai macamane. ini sumer berkaitan niat. niat itu dtg dr hati, jelas ia urusan seseorang yang berniat dengan ALLAH S.W.T.
kita hanya manusia biasa. org ckp kita dgr, kita faham, kita tafsir. mana yg baik dijadikan panduan.

snyum slalu =)

nyOng.is.me said...

mane la kwn awk dpt video tu yek... pntas dan efisyen betol. hehe

utk jawapan pada persoalan awk tu, saa hnya boleh kata, terpulang pada individu yang wat tu. klu dia ckp utk ilmu, kita juz relakan. kerana ini soal niat. niat itu urusan ALLAH S.W.T. kita sebagai insan biasa, dgar, fhmkan, tafsir... mana yg baik dijadikan panduan.

saya bukanlah pndai sgt bab ni, tapi skadar menyuarakan pndapat. tidak membantah tapi tidak pula menyokong. awak kena sedar bahawa hidup ini pnuh propaganda, penuh drama...
snyum slalu =)

nyOng.is.me said...

mane la kawan awk dapt video tu. pantas dan efisyen betol... hehe

utk jwapan pada persoalan awak tu, saya hanya boleh kata, niat org itu kita tak tahu. ia dtg dri hati. dgn mksud lain ia berkaitan urusan ALLAH S.W.T.
kita manusia biasa, apa yang ada pada kita semua terbatas. jadi kita haya perlu dgr, fhamkan dan tafsirkan. mana yang baik dijadikan pnduan.
awak kene faham, hidup ini propaganda, penuh drama

snyum slalu =)

nyOng.is.me said...

mane laa kwn awak dpt video tu ek? cepat n efisen tol... haha...

utk jawapan pada persoalan awak tu, sya just bleh kata ia atas tiket urusan niat, antara dia dengan ALLAH. saya bukanlah pandai sgt. tpi apa yg saya tau niat org lain kita xleh nk baca... bkn niat saya hndak mnyokong atau menidakkan mana2 pihak. tpi kita sbagai insan biasa hnya mampu mndgar, memahami, mentafsir. mana yang baik kita jadikan teladan dan pnduan.

hidup ini penuh propaganda, penuh dgn drama dan kitalah pelakonnya. kita sndiri xtau siapa yg pgg watak protagonis dan siapa bwk watak antagonis.

snyum slalu =)

nur intan hazirah said...

lau kita buat something yg dah terang2 haram then niat kerana allah cam mn lak???????

nur intan hazirah said...

macam yg ku tulis ku xsalahkan dier or pandangan dier so terpulang...
n betul kehidupan itu drama.....