TEXT

kehidupan itu mmpunyai pelbagai.... walaubagaimana sekali pun perjalanannya... tp itulah kehidupan yg kita harus lalui...drama sebuah kehidupan....

...pEnGiKuT seTia Ku....LoVe u aLL...

....JgN cAKaP ApA....

diam bukan tanda aku setuju....
tp...
diam juga xbermakna yg aku membatah....

aku cuma perlukan masa utk berfikir...
perlukan masa untuk menilai...
sesuatu keadaan atau sesuatu kejadian....

ALLAH anugerahkan manusia mulut dan akal....
mulut utk berkata...
dan akal utk berfikir....

tugas mulut utk berkata2....
tp dimana akal ketika mulut menyusun baris kata....
dimana pertimbangan fikiran disaat mulut meluahkan rasa....

org tua2 kata...
jika diturutkan hati nanti mati...
jika diturutkan badan nanti binasa...

jgn disalahkan mulut jika terlepas bicara...
jika akal tidak digunakan....

berfikir sebelum berkata...
berkata perkara yg kita tahu...
kata2 menunjukkan kematangan insan...
bagaimana mereka berkata...
begitulah perilaku mereka yg sebenar...

ramai org menafikannya....
tp...
ramai juga yg xsedar dan xnampak...

jgn kita sia2kan akal...
sepertimana kita sia2 masa yg selama ini kita ada...

kenapa????????

sbb xramai orang yg berfikir tentang isi kehidupannya...
kita hanya fikirkan perkara2 yang remeh...
tanpa kita sedar kita dah bazirkan banyak masa dari hidup kita....
apa yang kita dah buat yang dapat menjamin kita 'disana'nanti????
penah kita fikir????

ya....kita hanya insan biasa...
insan yang tak punya apa2...
tp...
ALLAH itu maha adil...
maha kaya...
DIA kurniakan kita akal....

akal yang dpt membuat pertimbangan dalam setiap langkah kehidupan...
akal yang seharusnya mampu mengawal setiap perilaku...
akal yang sepatutnya menjadi enjin dalam jentera tubuh....
akal yang perlu menjadi cahaya dalam kelam kehidupan...

tp....

xsemua insan menggunakan akal dgn sebaiknya...
bersesuaian dgn ketidaksempurnaan manusia....
kadang terkhilaf dipersimpangan kehidupan...
kadang terbelok kke lalaun yang sempit...
kadang tersadung dek kerana himpitan nafsu...
tp...
akal masih boleh digunakan...

selagi ada kesempatan...
sedarlah diri...
bangkitlah insan...
teguhlah iman...
tabahlah hati....
bijaklah akal...

jgn aku terkhilaf lagi...
mohon aku kembali ke jalan yg benar...
tunjukkan aku simpang yg sebenar...
jauhkan aku dr jalan pembohongan...
sedarkan aku dari mnjadi hamba nafsu...

kita hanya mampu berusaha,berdoa dan akhirnya kita tawakal...

jangan berkata bila kita tak tahu..
kerana...
itu hanya akan menampakkan kebodohan kita...

jika kita xmampu berlari
maka
kita boleh berjalan...
bilamana kita penat berjalan maka berdiri sudah mencukupi...
dgn bila kekejangan kaki maka kita duduklah...
jika semua ini kita xberdaya maka baringlah...
dan jangan kita sesali

kerana...
kita dah mencuba...
kita dah berusaha...
kita dah berdoa..
.
jd....
yang tinggal hanyalah tawakal kepada ALLAH...

aku hanya insan biasa...
yang berbicara tanpa suara...
aku tetap aku...

2 comments:

cryclown said...

yup..kita y tentukan siapa kita..

thanks follow me:)

Unknown said...

n tq 4 follow me 2....