TEXT

kehidupan itu mmpunyai pelbagai.... walaubagaimana sekali pun perjalanannya... tp itulah kehidupan yg kita harus lalui...drama sebuah kehidupan....

...pEnGiKuT seTia Ku....LoVe u aLL...

...tRiMaS dAn RoKoK...


perkara yg memudaratkan itu adalah haram....
bnda dah jelas terang serta bersuluh tp semua mengangap bnda nie semua mudah....
ya benar juga siapa aku untuk berbicara sedangkan ada lg mereka yg lebih arif....
tp mungkin naluriaku sbg seorg insan atau hamba allah yg berkongsi udara dgn segenap umat laen maka aku rasa aku perlu luahkan pandangan aku...
mungkin bkn scara terangan tp aku cuba lakukan setakat yg aku termampu...

1st ialah rokok.....
bnda yg mmbawa kemudaratan terhadap diri sndiri malahan org laen....
bnda dah terbukti malahan diakui kebenarannya....tp org ttp wat xtau jer....
mcm2 yg kerajaan CUBA n DAH lakukan.....tp semua xjalan malahan bilangan perokok tegar makin meningkat....bukan jer di kalangan kaum lelaki malahan wanita serta remaja turut terlibat...tp lam hal cam nie aku patut slahkan saper????
pencipta rokok????penjual rokok???pekerja kilang rokok????penghantar rokok???kerajaan???ibu bapa????masyarakat???or semua yg terlibat ngan rokok????
kalau cam tue kita salah bila kita xtegur...kita salah bila kita jual rokok...kita salah bila kita antar rokok...kita salah bila kita terlibat ngan keje yg berkaitan rokok...
sbb?????
sbb kita dalam satu tujuan....
iaitu....
MEMBUNUH...
lg dasyat lau yg beli tue ayah kita abg kita adk kita keluarga kita ...
kawan2 n semua yg rapat yg kita....
bagusnya kitakan????

frasa CUBA , DAH , SEDANG mmbawa maksud yg berbeza....
cuba dilakukan adalah sesuatu yg belum berlaku...
dah dilakukan adalah perkara yg lepas
dan
sedang adalah perkara yg sedang berlaku...
mcm usaha kempen xkira dr sesiapa....
tergelak rasanyer bila bca n tgk kotak rokok...
MEROKOK MMBAYAKAN KESIHATAN
gambar pd kotak rokok mcm kesan yg ader...
tp??????
hahahaha aku bukan nak kata org laen pun
tp diri aku sndiri n org sekeliling aku gak....
kdg2 aku pun xmampu nak wat paper
sbb nie semua hak peribadi....

2nd is about ucapan trima kasih...
susah ker????
bila aku keje kat kedai nie baru aku tau....
btapa sikitnyer org yg ucapkan trima kasih walaupun atas perkara yg kecik...
aku xmintak pun tp sekadar mnduga n melihat moral manusia....
xkira bangsa agama jantina dan umur....
lau bnda yg kita xbiasa lakukan kat mn pun kita pg ttp sama....
xsalah n xberat pun rasanyer lau stakat ucapkan TRIMA KASIH walau sekadar utk org yg tlg angkatkan air tuk kita.....
inikan x...dah la xbertrima kasih then nak merungut lak...
tue xkena la nie xkena la....
mungkin kerana kita terlalu berpegang pd kata
'PELANGGAN ITU SELALU BETUL'
so si pelanggan bleh besar kpala atau senang ckp menganggap dri mereka hebat dan betul....
walau pun xder makne n gunanya pun cam tue....
salah kita sbb xpenah cuba nak letakkan diri kita kat tmpat org laen...
cuba kita pk kita nie mereka....
menganggp diri kita nie mereka....
mungkin kita xwat kot semua tue....

sedarla kita nie bukan sesiapa...
kita nie sama jer...
xder yg lebih xder yg kurang...
xder yg hebat xder yg lemah....
tkr cra kita berfikir utk maju...
ego kita yg tinggi melangit xbawa kita kemana pun...
xdptnak tlg kita pun....

aku tetap aku...
yg menulis sesuatu dr sudut pandangan aku...
yg aku xdpt nak kongsi ngan kata2....
tp bkn bermaksud yg aku nie betul
sbb
aku tetap manusia g memang xder kesempurnaan...
pasti aku juga ader kekurangan dimana2....
cuma aku berharap apa yg aku tulis kdg kala menyedarkan aku sndiri....
mengembalikan aku ke dunia realiti...
kehidupan ini drama...
dan kita adalah pelakonnya...

3 comments:

kiLaLaLa said...

pergh,,
kaw siak ko pnye blog..
!!!
cun abs..
pink gle.

nur intan hazirah said...

hahahahaha cantik kan3

nur intan hazirah said...

hahahahaha cantik kan3